aktivitet för 13 år

För de lite äldre barnen och ungdomarna och faktiskt för alla som gillar ett riktigt fantasy-äventyr finns mobiljakten ”Jakten på den magiska ringen”. Det här är riktigt klurigt! Med mobilen och fantasins hjälp ska deltagarna resa till landet Nidor som styrs av den onda trollkarlen Melifar genom den makt han får av den tusenåriga magiska ringen. Ringen finns i grottorna under trollkarlens slott Burgdyr och vaktas av draken Isodur, som är i trollkarlens makt. Deltagarnas uppdrag är att hjälpa folken i Nidor att bryta ringens makt så att de kan få leva i fred och frihet!

Man följer kartan i mobilen och tar sig då vidare i sagan. För varje plats man kommer behöver gåtor och klurigheter lösas för att komma vidare. Det finsn 11 riktigt knepiga gåtor och till sin hjälp har deltagarna ett kuvert med ledtrådar och hjälpmedel som man får med sin produkt – du skriver själv ut så mycket du behöver, beroende på antal lag. Det här är en riktigt rolig och utmanande aktivitet för ungdomarna och vuxna med barnasinnet kvar!

Tema: Fantasy
Ålder: från ca. 13 år
Längd: 12 kartpositioner, 11 gåtor
Tidsåtgång: Beror på hur många lag man är och med vilka avstånd man placerar ut frågorna. Det hela är alltså mycket flexibelt, men räkna med +/- en timme från start till mål vid en kortare runda.
Antal deltagare: 1-10 lag.
Pris: 249 kr / event med upp till 5 lag. 349 kr för event med upp till 10 lag.

Beställ Jakten på den magiska ringen här>>

Så här funkar en mobilskattjakt:

  1. Du beställer skattjakten på www.grapevine.nu, betalar och får allt du behöver skickat till dig med e-mail, på en gång. Du får en guide och ett mail med länk till din arrangörssajt och aktiveringskod för den skattjakt du valt.
  2. Du bestämmer lag, sätter ut rutten för skattjakten och får QR-koder.
  3. På alla telefoner som ska användas i skattjakten laddar man ner vår app GrapevineGO för iOS eller android.
  4. När man vill starta skattjakten scannar man enkelt lagets QR-kod och det hela är igång!
  5. Deltagarna läser sitt uppdrag och ska hitta första kartpositionen, när de kommer i närheten får de se den första gåtan. Gåtan måste besvaras (med svarsalternativ) för att komma vidare och se nästa position.
  6. Svarar men fel får man ett tidsstraff på 30 sekunder, innan man får försöka svara igen.
  7. Efter hela banan når man slutpositionen – och skatten!
  8. Vill man låter man lag tävla på tid, då kan man nu se resultatet. Vinnare är de som haft flest rätta svar på kortast tid!