För länge sedan fanns en berömd juvel som Maharajan av Bhundipur gav till sitt livs stora kärlek, den unga, vackra fattiga flickan Aditi. Det sägs att juvelen har magiska krafter och att den som äger den kan trollbinda alla sin omgivning. Juvelen har varit försvunnen i hundratals år men dess legend lever. Nu är någon ute efter juvelen för egen vinnings skull och barnen måste hjälpa sin vän arkeologen professor Jones att hitta juvelen innan den missbrukas! Det här är en skattjakt som med bara en gnutta fantasi tar barnen runt världen!
Tema: Äventyr
Ålder: 10-14 år
Längd: 11 kartpositioner, 10 frågor
Tidsåtgång: Beror på hur många lag man är och med vilka avstånd man placerar ut frågorna. Det hela är alltså mycket flexibelt, men räkna med +/- 40 min från start till mål vid en kortare runda.
Antal deltagare: 1-10 lag.
Pris: 249 kr / event med upp till 5 lag. 349 kr för event med upp till 10 lag.
Beställ Jakten på den försvunna juvelen här>>
Så här funkar en mobilskattjakt:
- Du beställer skattjakten på www.grapevine.nu, betalar och får allt du behöver skickat till dig med e-mail, på en gång. Du får en guide och ett mail med länk till din arrangörssajt och aktiveringskod för den skattjakt du valt.
- Du bestämmer lag, sätter ut rutten för skattjakten och får QR-koder.
- På alla telefoner som ska användas i skattjakten laddar man ner vår app GrapevineGO för iOS eller android.
- När man vill starta skattjakten scannar man enkelt lagets QR-kod och det hela är igång!
- Deltagarna läser sitt uppdrag och ska hitta första kartpositionen, när de kommer i närheten får de se den första gåtan. Gåtan måste besvaras (med svarsalternativ) för att komma vidare och se nästa position.
- Svarar men fel får man ett tidsstraff på 30 sekunder, innan man får försöka svara igen.
- Efter hela rundan når man slutpositionen – och skatten!
- Vill man låter man lag tävla på tid, då kan man nu se resultatet. Vinnare är de som haft flest rätta svar på kortast tid!