Det här är ett mobilt escape game i – en kombo av ett klurigt escape game och en mobilskattjakt! En resa i tid och rum för barn i åldern ca. 8-12 år!

Barnens kemi- och historielärare Inge Klok har med ett aldrig tidigare testat experiment lyckats skicka iväg alla sina elever i en tidsmaskin! För att komma tillbaka till vår tid måste barnen följa en karta i mobilen och lösa gåtor där de dimper ner i historien. Varje gåta ger en siffra i koden som får tidsmaskinen att återvända till vår egen tid.

Till sin hjälp har de Inge Kloks “bra-att-ha-häfte” med värdefull information som kan hjälpa dem att lösa gåtorna. Detta samt instruktioner, lösningar och ett blad med tidsmaskinens instrumentpanel där de rätta siffrorna kan antecknas får du för nerladdning och skriver själv ut så många som du behöver.

Tidsmaskinen dyker ner i olika tidsåldrar, barnen får till exempel besöka allt från dinosauriernas tid, det forntida Egypten, romarriket, vikingatiden, riddarna, piraternas och upptäckarnas tid, vilda västern och till och med framtiden! Kan de återvända till vår egen tid?

Tema: Deckare
Ålder: ca. 8-12 år
Längd: 11 kartpositioner, 10 gåtor
Tidsåtgång: Beror på hur många lag man är och med vilka avstånd man placerar ut frågorna. Det hela är alltså mycket flexibelt, men räkna med +/- 40 min från start till mål vid en kortare runda.
Antal deltagare: 1-10 lag.
Pris: 249 kr / event med upp till 5 lag. 349 kr för event med upp till 10 lag.

Beställ Flykten från tidsmaskinen här>>

escape game för barn

Så här funkar en mobilskattjakt:

  1. Du beställer skattjakten på www.grapevine.nu, betalar och får allt du behöver skickat till dig med e-mail, på en gång. Du får en guide och ett mail med länk till din arrangörssajt och aktiveringskod för den skattjakt du valt.
  2. Du bestämmer lag, sätter ut rutten för skattjakten och får QR-koder.
  3. På alla telefoner som ska användas i skattjakten laddar man ner vår app GrapevineGO för iOS eller android.
  4. När man vill starta skattjakten scannar man enkelt lagets QR-kod och det hela är igång!
  5. Deltagarna läser sitt uppdrag och ska hitta första kartpositionen, när de kommer i närheten får de se den första gåtan. Gåtan måste besvaras (med svarsalternativ) för att komma vidare och se nästa position.
  6. Svarar men fel får man ett tidsstraff på 30 sekunder, innan man får försöka svara igen.
  7. Efter hela banan når man slutpositionen – och skatten!
  8. Vill man låter man lag tävla på tid, då kan man nu se resultatet. Vinnare är de som haft flest rätta svar på kortast tid!
escape game för barn hemma